Збираємо базу IT-компаній. Приєднуйтесь 👇

Готові працювати non-stop? Хто такий Project Manager і як влаштований типовий робочий день PM

dev.ua продовжує цикл матеріалів про IT-професії. Сьогодні про професію Project Manager розповідає Senior Project Manager у Sigma Software Ліза Головіна. Далі — розповідь від першої особи.

Залишити коментар
Готові працювати non-stop? Хто такий Project Manager і як влаштований типовий робочий день PM

dev.ua продовжує цикл матеріалів про IT-професії. Сьогодні про професію Project Manager розповідає Senior Project Manager у Sigma Software Ліза Головіна. Далі — розповідь від першої особи.

Зміст

Ми схильні романтизувати професії, про які мало знаємо. Звісно, цікаві й особливі дні інколи трапляються та осяюють шлях. Саме такі історії люди розповідають, про них пишуть статті та книжки чи знімають фільми. І тим самим у масовій свідомості закріплюється міф, що саме так і виглядає типовий робочий день спеціаліста.

Робота поліційного — це не суцільні погоні. Не всі журналісти кожного дня беруть інтерв’ю в селебрітіз у розкішних інтер’єрах. Шеф-кухар ресторану не кожного дня готує для президента. 

Якщо ви розглядаєте для себе кар’єру проєктного менеджера в IT, то пропоную ознайомитися з типовим робочим днем такого спеціаліста та приміряти на себе цей костюм.

Можна шукати відповіді в собі на такі запитання:

  • Чи було б мені цікаво займатися такими чи подібними справами кожного дня протягом років?
  • Чи зможу я застосовувати в такій роботі свої сильні сторони?
  • Яких навичок мені наразі бракує, щоб ефективно виконувати таку роботу та чи можна їх десь здобути? 

Що робить PM

Отже, один день із життя проєктного менеджера в IT.

10-00. Відкрила ноутбук, прочитала особисті повідомлення в робочих месенджерах і пошту.
Нічого, що має критичний вплив на проєктні плани, не побачила. Відповіла на всі листи, які потребували до 5 хвилин на відповідь, і ще на один лист від керівника, на який треба було відповісти до обіду.
Працювати з іншими буду протягом дня. 

11-00. Наша щоденна статус-зустріч із командою. Пів години, де наші 8 членів команди розповідають, чим займалися вчора, чим планують займатися сьогодні, чи є блокери, і просять про допомогу, якщо її потребують.
Також сьогодні вітали на цій зустрічі одну з колежанок із днем народження, уся команда прийшла у святкових капелюхах за нашою домовленістю та дуже вчасно кур’єр зробив доставку квітів. Організовувати сюрпризи було легше, коли вся команда працювала з України. 

11-30. На зустрічі з командою прояснили важливу деталь технічної реалізації одного модуля. Про це варто написати замовнику. Те рішення, про яке ми раніше з ним домовлялися, призведе до зниження перфомансу окремих операцій для певних користувачів. Йому це не сподобається. Добре, що в техліда є бачення, як це можна обійти, але нова реалізація потребує трохи більше часу. Пишу листа, де коротко описую проблему та можливі рішення та пропоную зустрітися на 15 хвилин найближчим часом, щоби обговорити ситуацію та визначитися з фінальним варіантом. 

12-00. У джуніор-розробника на наступному тижні кінець випробувального терміну. Треба заповнити чекліст, щоби оцінити відповідність позиції, поділитися зворотнім зв’язком: що виходить добре, яким навичкам ще треба приділити увагу, а що негайно виправити, бо це заважає роботі команди.

Планувала над цим завданням працювати годину без перерви з повним фокусом. Та вже за 20 хвилин один із членів команди пише, що залишився без світла вдома, не зможе працювати, поки не дадуть. Це може вплинути на наші плани, бо реліз уже скоро, а це завдання на критичному шляху. 
Варіантів рішення в цьому випадку багато різних: це й запропонувати попрацювати з офісу, який має генератори на такі випадки, і відпрацювати цей час, коли дадуть світло, і передати це завдання комусь іншому в команді, хто наразі працює над менш критичною для успіху проєкту таскою. У кожного рішення є свої наслідки, кожне потребує переговорів і зміни планів.

У цьому випадку домовилися, що колега сьогодні поїде в офіс і подбає про додаткове джерело живлення для комп’ютера вдома на схожі випадки. 

Попереджаю тестувальника, що може бути затримка зі зданням цієї частини роботи на тестування сьогодні ввечері й обговорюємо альтернативне завдання, щоби не було простою в роботі. 

13-00. Повертаюся до чекліста після закінчення випробувального терміну.
Потім відправляю його ейчару. 

14-00–15-00. Перерва на обід. Щоби трохи перемикнутися та підзарядитися, краще вийти подихати повітрям, аніж займатися думскролінгом. Ігнорую цю пораду для себе, жадібно читаю новини та нотатки з менеджменту в телеграм-каналах. 

15-00. Підготовка до щотижневої зустрічі із замовником. Адженду я відправила заздалегідь. Та тепер хочу додати обговорення тієї технічної проблеми з перфомансом і зібрати свіжі метрики за якістю для обговорення з клієнтом. 

15-30–16-30. Зустріч із клієнтом. Усі важливі питання обговорили, прогрес розказали та частково показали.
Замовник погодився на тимчасові проблеми з перфомансом, бо для нього наразі важливішим є вчасно зробити реліз. Запланувати роботу з технічним боргом на наступний спринт. Метриками з якості клієнт задоволений. Дефекти тепер «живуть» менше, отримуємо менше звітів про баги від кінцевих користувачів і за останній місяць суттєво збільшили покриття інтеграційними та авто тестами важливих елементів системи. 

16-30. Зустріч віч-на-віч із тестувальницею. Обговорили професійний розвиток, скарги на окремі процеси, питання, які соромилася  поставити при всіх. Бачу, що людина втомилась. Домовились, що після релізу візьме декілька днів відпустки, щоб трохи відпочити. І що в наступному релізі пошукаємо нові завдання для неї, які допоможуть швидше прокачувати навички, яких наразі не вистачає. Записую домовленості собі в систему, щоби не забути про них і промоніторити виконання наступного тижня. 

17-30. Повертаюсь до листів, які чекали на пошті. Відповідаю ще на декілька, передаю необхідну інформацію команді, планую декілька зустрічей, щоби закрити питання.
Допомагаю одному з розробників переписати листа до замовника, щоб прояснити недостатньо деталізовані вимоги. Виправляю англійську ще в одному листі до замовника від команди. 

18-15. Документую домовленості із замовником на нашій сьогоднішній зустрічі. Відсилаю meeting minutes (протокол зустрічі) листом, прошу перевірити інших учасників, що все правильно занотувала. Також дублюю цю інформацію на Confluence, щоб у всіх зацікавлених сторін був доступ до цієї інформації та вона збереглася для історії. 

18-45. Планую наступний день. Завтра буде інтерв’ю розробника до нас на проєкт — плануємо ротацію спеціаліста, який уже професійно переріс наш проєкт і прагне нових викликів.

А також декілька внутрішніх зустрічей щодо оптимізації процесу тестування. Також хочу підготувати опитувальник задоволеності клієнту, щоби розуміти, на чому варто концентруватися протягом наступного релізу. 

Чи бувають більш активні та динамічні дні? Звісно! Бувають проєктні кризи, які треба швидко вирішувати. Трапляються відрядження до клієнтів чи воркшопи, які треба вміло фасилітувати. Бувають пекельні релізи, коли вся команда працює понаднормово.

Та якщо вам не до душі типовий робочий день ПМа, то я би пропонувала розглянути для себе інші професії в індустрії, щоби не страждати через невиправдані очікування та не шукати собі нову професію через рік. 

Ви все ще читаєте? Тоді припускаю, що рутина менеджера вас не злякала й тепер ви потребуєте більше корисної інформації:

  • які вимоги до спеціалістів;
  • які обов’язки ПМа;
  • де можна навчитися менеджменту та чи відрізняється менеджмент в IT від менеджменту в інших індустріях;
  • скільки ПМи заробляють і який на них зараз попит тощо. 

Отже, почнемо з вимог до джуніор-спеціалістів: 

  1. Дуже хороша англійська. Хоча б upper-intermediate.
    На мій погляд, це не опціонально. Без класної англійської ваші комунікаційні навички нічого не варті — ви просто не зможете ані вимогу клієнта зрозуміти, ані її розказати членам команди з інших країн, ані листа грамотного написати.
  2. Досвід керування людьми для досягнення цілей. Досить складно навчити працювати з людьми з нуля. Коли ти маєш справу з кандидатом, який уже працював із мотивацією співробітників, контролював продуктивність, ставив завдання та приймав їх, вирішував конфлікти тощо — це додає кандидату багато балів в очах рекрутера чи менеджеру з наймання.
    Навіть якщо цей досвід не з IT сфери, він однаково релевантний, його варто вписати в резюме та наголошувати на тому, що ви вмієте працювати з людьми.
  3. Знання менеджмент-термінів, інструментів і практик.
    Якщо вам нічого не говорять такі терміни, як діаграма Ганта, нефункціональні вимоги, критичний шлях, оцінка ризиків, метрики з якості тощо, то вам точно варто присвятити хоча би декілька місяців навчанню, перш ніж намагатися працевлаштуватися.
    Також багато років в IT-сфері є тренд на роботу в Agile-парадигмі, яка дає змогу швидко й ефективно виводити на ринок програмне забезпечення. Тому розібратися з ітеративно-інкрементальним підходом до розроблення буде точно не зайвим. Найімовірніше, вас будуть питати на співбесіді про ключові принципи цього підходу, як планувати роботу, контролювати прогрес і проводити типові зустрічі чи церемонії типу ретроспектив, грумінг (або refinement), демо тощо.
  4. Technical awareness. Уявіть, що ви намагаєтеся керувати фітнес-клубом, але не знаєте різниці між функціональним тренуванням і пілатесом, не уявляєте, у чому полягає робота тренера в тренажерному залі та не можете пояснити потенційному клієнту різницю між типами ваших абонементів. Ви будете ефективним адміністратором? Так само вам треба розуміти, з чого складається процес розроблення програмного забезпечення на високому рівні, щоб говорити з девелоперами однією мовою та мати змогу оцінити масштаб проблеми чи варіанти рішень. 

    Мій досвід показує, що статті чи відео в інтернеті — не дуже ефективний спосіб нетехнічному спеціалісту розібратися з процесом створення програмного забезпечення.

    Досить дієво себе показують курси для програмістів-початківців, де пояснюють, що таке IDE, репозиторій, фреймворк тощо. Та чи насправді ПМу потрібно написати маленьку програму, щоб зрозуміти на базовому рівні, з чим працюють програмісти? Я вважаю, що ні. І якщо обирати, чого навчатися майбутньому керівнику, то я б все ж таки голосувала за «менеджмент», а не за «програмування». Тому пропоную варіант, який може дати необхідні відповіді та не забере у вас місяці життя. 

    Упевнена, що в кожного в оточенні є друг-розробник, який не відмовить вам у послузі показати, як він працює. Тоді ви на власні очі побачите, як виглядає інтегроване середовище розробки, як працювати з гітом, що таке база даних тощо.

    Після того за чашкою чаю можна ще його розпитати про клауди, CI/CD, інтеграційні та юніт-тести, клієнт-серверну архітектуру, різницю між мобільним нативним розробленням і кросплатформовими рішеннями, практики peer review, інструменти для статичного аналізу коду тощо. 

    Звісно, за один день усе не вийде запам’ятати й осягнути. Але далі вам буде вже простіше вивчати статті чи відео, щоби розібратися на достатньому для ПМа рівні. 
  5. Висока мотивація швидко навчатись і долати труднощі. Скільки б професійної літератури ви не прочитали чи курсів не закінчили, ви не підготуєтесь до всіх можливих ситуацій на роботі в ролі ПМа IT-проєкту. У вас попереду багато стресу. Вам точно воно треба? 
    Демонструйте готовність інвестувати багато часу у власний професійний розвиток. Так, можливо, ви ще чогось не знаєте чи не вмієте, але ви докладете всіх зусиль, щоби швидко навчитися та стати професіоналом.

    Вітаю, ви прочитали половину цієї статті. Можливо, ваша зацікавленість у професії керівника проєктів в IT справжня. Тоді пропоную трохи обговорити ключові обов’язки та зону відповідальності ПМа. 

Обов’язки та відповідальність ПМа

За що відповідає ПМ на проєкті? Проста та швидка відповідь — за все. 

  1. Розібратися, що треба клієнту.
    Для цього ПМ має розбиратись у вимогах, уміти їх прояснити, задокументувати та знати техніки пріоритезації, щоб допомогти клієнту визначитися з черговістю розроблення, якщо все-все не вміщається в реліз.
    — Оу, так це ж для бізнес-аналітиків, а я, взагалі-то, збираюсь стати проєктним менеджером!, — можете сказати ви.
    Що ж, дякую за цей своєчасний коментар. Та, по-перше, бізнес-аналітики не йдуть за замовченням на кожен проєкт, і вам краще бути готовим до сценарію, де ця функція ляже на ваші плечі. Якщо ви починатиме свій професійний шлях у невеликій компанії, то там BA — це радше виняток.
    По-друге, навіть якщо вам пощастило мати BA в команді, вам все одно варто розуміти, що він/вона робить, вміти дати зворотний зв’язок щодо роботи, запропонувати переглянути підходи, якщо обрані не працюють тощо. Зайвими ці знання не будуть.
  2. ПМ відповідає за вчасні постачання клієнту якісного продукту.
    Для цього треба вміти: оцінювати роботи, рахувати бюджет, планувати виконання робіт, працювати з ризиками, визначати критерії якості, контролювати виконання плану тощо.
  3. Створення здорової робочої атмосфери в команді. Команда, де кожен знає свою роль і професійно виконує свої функції. Де є взаємоповага та робота на спільний результат. Де люди вмотивовані, розвиваються, не бояться звертатися до колег за порадою. Де немає носіїв унікальних знань, де новачки швидко адаптуються, де є бажання постійно покращуватись.  
    — Утопія, — можливо, прокоментуєте ви. Свідома та фахова робота з людьми — відповім вам я. Теорія мотивації, управління конфліктами, командна динаміка, матриця компетентностей, правильний зворотний зв’язок, цілепокладання — це все не просто терміни з теорії управління персоналом. Це все менеджеру треба розуміти та застосовувати в своїй щоденній роботі. 
  4. Розбудова стосунків із клієнтом. Якщо з вимогами інколи допомагає BA, з людьми HR, то хто вас прикриє в комунікаціях із клієнтами? Уміння вести переговори, презентувати ідеї, розуміти потреби й обмеження клієнта, керувати очікуваннями та просто класно комунікувати як письмово, так і вербально — от цього треба навчатися та відшліфовувати ці навички протягом усього життя. 

Кар’єрний шлях менеджера в IT

Починаєте ви як Junior PM. Для мене джуніор — це ще не повністю самостійна одиниця. За ним наглядають більш досвідчені ПМи: валідують рішення та розрахунки, дають поради щодо виходу з кризових ситуацій, допомагають розібратись зі складними питаннями.

Middle PM — це вже самостійний керівник, якій опанував усі необхідні навички та може звернутися по допомогу, якщо її потребує. Успішність такого спеціаліста вимірюється успішністю його проєктів і текучкою кадрів. 

Senior PM — це, власне, той, хто веде складні проєкти з великими командами або керує цілими програмами в компанії. Хто навчає та наглядає за junior- і middle-PM-ами. Перед фахівцями Senior-рівня зазвичай уже стоять бізнес-цілі, як-от здобуття нових клієнтів, розширення наявного бізнесу, зростання кількості працівників у компанії тощо.

Де навчають ПМів

По-перше, в університетах. Глибока економічна освіта зайвою не буде 😊 Зараз університети активно співпрацюють з IT компаніями та запрошують практиків викладати. Авторка й сама регулярно працює зі студентами окремих ВНЗ. Якщо це ваш кейс, то беріть максимум і шукайте можливості отримати управлінську практику паралельно. Роботи з людьми навчитися лише за підручниками не вийде. 

По-друге, курси. О, як багато цього на ринку…  Зазвичай вони тривають близько 3 місяців, там галопам по Європах розказують про всі області знань, рідко перевіряють домашні завдання та дають персональний зворотний зв’язок. Такі курси дають змогу краще зрозуміти, про що професія, вивчити терміни й ознайомитися з інструментами. Краще, ніж нічого!

Для тих, хто вміє самоорганізовуватися та тримати дисципліну самостійно, є купа варіантів на Coursera, Udemy й українському Prometheus, у тому числі безоплатних. Недолік — не буде викладача, якому можна ставити питання, якщо це записані курси. Та це можна вирішити й іншим шляхом. Наприклад, знайти собі ментора серед друзів-практиків. 

Шукайте інтернатури від великих IT-компаній. Там вже буде інше ставлення до навчання, бо вони навчають для себе. Ось тут уже можна очікувати виправлення помилок, розбір питань, перевірку домашок тощо. У кандидатів, які пройшли попередньо курси, значно вищі шанси потрапити на такі інтернатури. 

Зарплати

Компенсація для починаючих спеціалістів, згідно зі статистикою на DOU та Djinni, складає $500–600. Та, на мій погляд, на вході можна погодитись і на менше, бо перші пів року — це швидше про ваше навчання та купу інвестованого часу інших спеціалістів компанії у ваш розвиток. Важливо отримати цей перший досвід управління проєктами. Далі буде легше, попит на вас буде більший, і тоді вже можна порушувати питання про перегляд зарплатні. 

Що почитати

  • Project Management For Dummies by Stanley E. Portny;
  • Scrum and XP from the Trenches by Henrik Kniberg;
  • Peopleware: Productive Projects and Teams by Tom DeMarco & Timothy Lister;
  • Never Split the Difference: Negotiating As If Your Life Depended On It by Chris Voss;
  • Software requirements third edition by Karl Wiegers.

Слово напуття 

Професія PM — непроста, але дуже цікава та різноманітна. Вона для тих, хто готовий до великої відповідальності та постійного вдосконалення. Та врешті-решт, ви он таку довгу статтю стягнули дочитати до самісінького кінця! Здається, долати труднощі — у вашій природі. Тому бажаю вам легкого старту, цікавих проєктів і команд вашої мрії!

«Стартовий ступінь будь-якого проєкту». Хто такий Concept Artist і як ним стати
«Стартовий ступінь будь-якого проєкту». Хто такий Concept Artist і як ним стати
По темi
«Стартовий ступінь будь-якого проєкту». Хто такий Concept Artist і як ним стати
«Головний челендж у роботі — це вміти перемикати фокуси». Хто такий Engineering Manager і як ним стати: досвід айтішника з 15-річним досвідом
«Головний челендж у роботі — це вміти перемикати фокуси». Хто такий Engineering Manager і як ним стати: досвід айтішника з 15-річним досвідом
По темi
«Головний челендж у роботі — це вміти перемикати фокуси». Хто такий Engineering Manager і як ним стати: досвід айтішника з 15-річним досвідом
«Гемблінг дейтінг фінанси криптовалюти — це не повний перелік ніш де готові платити значно більше ніж в інших сферах». Хто такий SEO-спеціаліст і як ним стати
«Гемблінг, дейтінг, фінанси, криптовалюти — це не повний перелік ніш, де готові платити значно більше, ніж в інших сферах». Хто такий SEO-спеціаліст і як ним стати
По темi
«Гемблінг, дейтінг, фінанси, криптовалюти — це не повний перелік ніш, де готові платити значно більше, ніж в інших сферах». Хто такий SEO-спеціаліст і як ним стати
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
dev.ua запускає джобборд з акційною пропозицією для IT-роботодавців

Надсилайте вакансії

Ми запускаємо розсилку про українське IT-ком’юніті. Залиште email, аби розуміти більше. Прем’єра — скоро!
Дякую! На вказану адресу надіслано листа для підтвердження підписки.
Читайте також
«Наша думка може бути суб'єктивною для вас». В Insoft Global відмовилися давати фідбек Project Manager після співбесіди
«Наша думка може бути суб'єктивною для вас». В Insoft Global відмовилися давати фідбек Project Manager після співбесіди
«Наша думка може бути суб'єктивною для вас». В Insoft Global відмовилися давати фідбек Project Manager після співбесіди
«В ІТ у тебе є все, аби реалізовувати амбіційні проєкти». Історія голови студради КНУ, що стала PM Genesis, і допомагає не тільки майбутнім айтішникам, а й рідному вишу
«В ІТ у тебе є все, аби реалізовувати амбіційні проєкти». Історія голови студради КНУ, що стала PM Genesis, і допомагає не тільки майбутнім айтішникам, а й рідному вишу
«В ІТ у тебе є все, аби реалізовувати амбіційні проєкти». Історія голови студради КНУ, що стала PM Genesis, і допомагає не тільки майбутнім айтішникам, а й рідному вишу
Олександра Тиркалова — Education Project Manager в Genesis. За фахом вона філолог англійської мови та менеджер. Раніше Олександра була активісткою студентського самоврядування та відповідала за контент освітнього маркетплейса. Зараз вона розгортає напрям роботи з університетами в ІТ.
«Я невиліковно відчуваю себе українкою». Project Manager Levi9 приміряла інше життя в Нідерландах, та врешті повернулася в Україну
«Я невиліковно відчуваю себе українкою». Project Manager Levi9 приміряла інше життя в Нідерландах, та врешті повернулася в Україну
«Я невиліковно відчуваю себе українкою». Project Manager Levi9 приміряла інше життя в Нідерландах, та врешті повернулася в Україну
Project Manager IT-комапнії Levi9 Марія Попова вимушено спробувала пожити за кордоном, як і тисячі інших українців. Проте зрозуміла, що життя за кордоном — не її. Примірявши інше життя, дівчина каже: «Я невиліковно відчуваю себе українкою». Марія розповіла dev.ua свою історію. 
«Менеджмент не закінчується на словах Agile чи Kanban». Хто такий Project Manager та як ним стати
«Менеджмент не закінчується на словах Agile чи Kanban». Хто такий Project Manager та як ним стати
«Менеджмент не закінчується на словах Agile чи Kanban». Хто такий Project Manager та як ним стати
Бажаючих увійти в IT з кожним днем стає все більше. Проте більшість із потенційних айтішників опиняються перед складним вибором: ким стати, аби працювати у сфері інформаційних технологій. dev.ua започатковує нову рубрику, в якій розповідатиме, які спеціальності в українському IT є, що роблять конкретні спеціалісти та де вчитися, аби стати айтішником. Сьогодні про професію Project Manager розповідає досвідчений PM в EPAM Яна Стрільчук,

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.