Хостинг для будь-яких потреб — VPS від 135 гривень на місяць 👉
Ігор Вишневський Історії
26 червня 2025, 09:00
2025-06-26
«Назва трішечки „по Фрейду“, але ніхто не вкладав у неї хтиві сенси. Нас сприймають як порядних жінок, які розвивають IT-сферу». Як працює жіночий бізнес Sisi.Dev і хто їхні клієнти
За останні кілька десятків років українські жінки довели, що їхнє місце й роль у вітчизняному ІТ-секторі не підлягають сумніву. Якщо ж узяти статистику з лютого 2024 року по лютий 2025 року, то серед нових ІТ-ФОПів жінки взагалі становили 48%, майже уособивши ту саму гендерну рівність на практиці. Але чи є місце в українському ІТ для чисто жіночих проєктів, які до того ж заявляють про себе на ринку з легкою ноткою епатажу? Дівчата з Sisi.Dev доводять, що так.
Ми поговорили з Founder і Project Manager Юлією Мажаєвою, Co-founder і Head of UI/UX design Христиною Мороз та Business Development Manager і Marketing specialist Альоною Кухтіною, щоб зрозуміти, які послуги надають Sisi.Dev, з якими доменами вони працюють та як це — робити жіночий бізнес під час повномасштабної війни. У розмові з dev.ua вони також розповіли, з чого все починалось, які плани розвитку бізнесу вони мають та як реагують клієнти на їхню дещо провокаційну «вивіску».
За останні кілька десятків років українські жінки довели, що їхнє місце й роль у вітчизняному ІТ-секторі не підлягають сумніву. Якщо ж узяти статистику з лютого 2024 року по лютий 2025 року, то серед нових ІТ-ФОПів жінки взагалі становили 48%, майже уособивши ту саму гендерну рівність на практиці. Але чи є місце в українському ІТ для чисто жіночих проєктів, які до того ж заявляють про себе на ринку з легкою ноткою епатажу? Дівчата з Sisi.Dev доводять, що так.
Ми поговорили з Founder і Project Manager Юлією Мажаєвою, Co-founder і Head of UI/UX design Христиною Мороз та Business Development Manager і Marketing specialist Альоною Кухтіною, щоб зрозуміти, які послуги надають Sisi.Dev, з якими доменами вони працюють та як це — робити жіночий бізнес під час повномасштабної війни. У розмові з dev.ua вони також розповіли, з чого все починалось, які плани розвитку бізнесу вони мають та як реагують клієнти на їхню дещо провокаційну «вивіску».
Коли скролиш першу сторінку сайту Sisi.Dev, то на напис «корпоративні сайти та інтернет — магазини під ключ» наповзає пишний бюст з подальшою інформацією. Автору нічого не привиділося, хоча його трактування дизайну — річ індивідуальна. Окрім розробки сайтів Sisi.Dev надають послуги SEO-просування та SEO-аудиту, закривають для інших бізнесів нішу SMM і діджитал-маркетингу, інтернет-реклами, пропонують подальшу технічну підтримку для своїх рішень.
«Більша частка нашої діяльності — це все-таки розробка сайтів. Але з низкою клієнтів за ті роки, що працюємо разом, склалося міцне партнерство. Тож вони поступово делегували нам й інші функції — той же SMM, рекламу. Наприклад, конкретно зараз у нас в роботі чотири проєкти з веброзробки й ще два проєкти із соцмереж. Ведемо перемовини, щоб узяти ведення соцмереж ще одних наших клієнтів», — каже фаундерка Sisi.Dev Юлія Мажаєва.
Від «бійциць» до Sisi.Dev
З її легкої руки, як розповідають в інтерв’ю айтівиці, й виникла назва Sisi.Dev. Цікаво, що саме у контексті назви Юлія згадала свій військовий бекграунд — служачи в батальйоні ЗСУ «Донбас-Україна», вона почула жартівливий жіночий аналог іменника «боєць» — «бійциця».
«В армії був такий жарт — бійциці, я про нього згадала. І якось воно так пішло… Тобто, наша назва виникла „по фану“, але потім переросла в конструктив, і ми побачили в цьому значно більші сенси. Ну, принаймні для себе», — розповідає Юлія Мажаєва.
Усі троє дівчат — родом із Донеччини, і, перш ніж створити власний бізнес, разом працювали в одній вебстудії.
Нинішня Head of UI/UX design у Sisi.Dev Христина Мороз «підтягнула» Юлію на роботу до цієї вебстудії після того, як та завершила свою армійську сторінку й почала шукати себе у цивільному житті. А познайомила їх теж, по суті, армія, адже Христина активно волонтерила саме для батальйону ЗСУ «Донбас-Україна», де служила Юлія.
Христина Мороз, Альона Кухтіна та Юлія Мажаєва
За час своєї служби нинішня фаундерка Sisi.Dev перебувала в гарячих точках АТО — Мар'їнка, Широкине, Новолуганське, на першій лінії оборони. Перед цим вона теж волонтерила, а служити пішла, коли побачила брак особового складу в тому ж батальйоні «Донбас-Україна». З її слів, стикалася лише з повагою й адекватним ставленням до жінок. «І це якраз заслуга наших військових-жінок і волонтерок, адже вони своєю працею довели всьому світу, що жінка в армії — це така ж бойова одиниця, як і чоловіки. І користь колосальна була від цього для країни», — повертається Юлія до теми свого військового минулого. Тому вона акцентує: слова на кшталт «бійциці» в устах побратимів були не більше ніж дружнім приколом, але аж ніяк не проявом зверхності чи мізогінії.
Зі слів учасниць Sisi.Dev, своїй назві вони почали згодом надавати й інших або глибших сенсів.
«По-перше, у нас у студії саме жінки, а що відрізняє жінок від чоловіків? Тому подумали, що це прикольна назва. По-друге, наприклад, італійською „si“ означає „так“. Типу — так, так, скажи „так“ розробці. Ну, але, по-третє, можна думати глибше — груди це те, що годує, що дає зростання», — резюмує Юлія Мажаєва.
Вона пожартувала, що назва їхньої студії, може, трішечки «по Фрейду», але ніхто ні з колективу студії, ні з клієнтів ніколи не вкладав у неї «хтиві сенси». «Нас сприймають як порядних жінок, які працюють та розвивають IT-сферу», — додає Founder та Project Manager Sisi.Dev.
Ми запитали, а чи не відлякує дещо провокаційна назва їхньої студії замовників із «дуже серйозним і офіційним реноме». У відповідь на це Юлія Мажаєва зазначає, що вони мають серед клієнтів велику компанію зі значним оборотом, яка вписується в реноме «серйозного бізнесу». І якраз її керівники давали дівчатам зворотний зв’язок щодо назви їхньої студії, зазначивши, що їм дуже подобається ідея.
Co-founder і Head of UI/UX design Христина Мороз вважає, що саме період розвитку їхньої студії покаже, як це буде працювати. «Можна співставити комфортність та якість роботи з нами, і ця незвична назва може почати працювати на нас. Подивимося… Мені дуже подобається реакція: зазвичай люди трошки ніяковіють, але потім посміхаються і ця посмішка — справжня. Я за цим спостерігаю», — каже Христина Мороз.
Без чоловіків. Чи все-таки — з ними?
Авжеж, ми не могли не спитати у представниць Sisi.Dev — жіноче представництво їхнього колективу є збігом обставин, чи свідомою і войовничою позицією у намаганні відмежуватися від чоловіків чи щось їм довести. Команда Sisi.Dev запевняє, що це не так.
«У нас немає гарячої мети щось комусь довести. Ми просто хочемо показати своїм прикладом, що жіночий бізнес — це про підтримку й взаємоповагу всередині колективу. Адже всі ми бачили безліч мемчиків про жінок і про роботу з жінками. Ті чоловіки, котрі з нами взаємодіють, бачать нашу адекватність, і в нас взагалі не виникає якихось проблем», — зазначає Юлія Мажаєва.
Founder та Project Manager Юлія Мажаєва під час одного з ІТ-заходів
Зі слів представниць Sisi.Dev, попередніх планів створити саме жіночу компанію вони не виношували, просто так склалося ситуативно й органічно. «Жарти були, коли нам казали, що ви — жінки, і все на вас тримається, всі процеси делегували вам, а не чоловікам. І ми підтримували ці жарти, погоджувалися — так, все справді тримається на нас», — згадує фаундерка Sisi.Dev.
Юлія і Христина працювали разом ще перед створенням власної студії, а потім познайомилися з Альоною Кухтіною, нинішньою Business Development Manager і Marketing specialist. У 2023 році дівчата й вирішили організувати власну вебстудію.
Зі слів фаундерки Юлії Мажаєвої, з проявами сексизму, будучи вже окремим бізнесом під лого Sisi.Dev, вони ніколи не стикалися, але колись, під час роботи на аутсорсі, вона бачила найгірші приклади подібного. «На проєкті була ще інша команда розробників, і я бачила, яке ставлення було до жінки, яка працювала на цьому проєкті. Це просто жах. Приниження, зухвалість, недоречні жарти», — згадує вона.
Юлія каже, що від клієнтів жодного разу не було сексистських закидів на кшталт того, що раз у них працюють жінки, то не варто їм довіряти розв’язання питань у технологічній сфері.
«Навпаки. Жінка — це про відповідальність та уважність. Я б так сказала. А — ну і багатозадачність. Ми ж можемо багато речей робити одночасно!» — напівжартома-напівсерйозно каже Юлія Мажаєва.
Учасниці Sisi.Dev зазначають, що в їхньому колективі, як у жіночому бізнесі, заведено допомагати одна одній, а не конкурувати, а також ділитися своїми скілами й знаннями. Водночас, якщо на те пішло, нині колектив Sisi.Dev не повністю жіночий. Тож закинути дівчатам якийсь «войовничий фемінізм» не вийде. Наразі в колективі з дев’яти людей працює й один чоловік — Frontend Developer.
Зі слів фаундерки Sisi.Dev, із цим розробником вони у свій час співпрацювали на інших проєктах, а потім почали його залучати, коли основна штатна розробниця не володіла певним стеком, з яким мав досвід він. Так він поступово влився у повністю жіночий колектив, і, зі слів коліжанок, чудово себе у ньому почуває. «Йому наша тема (жіночий бізнес в ІТ — ред.) також подобається. І йому з нами комфортно працювати», — каже айтівиця.
Тема боротьби за свої права відгукується дівчатам, але не у вигляді якогось «войовничого фемінізму». Для фаундерки Юлії важливі якісь концептуальні речі — наприклад, що День захисників України офіційно перейменували в День захисників і захисниць України, окремо підкресливши роль жінок в обороні Батьківщини.
«Це гарний результат того, що жінки боролися за свої права, і зараз захисниць вітають також. Якщо мова йде про IT, то, мабуть, як і в армії, за якийсь час теж вже ні в кого не буде виникати думка, що це робота виключно для чоловіків. Просто в ІТ будуть працювати люди — і жінки, і чоловіки, і, можливо, буде 50:50 в процентному співвідношенні. Бо зараз, якщо почитати деякі статистики, то все-таки 20:80. Ми „топимо“ за адекватність зі всіх сторін — і з жіночої, і з чоловічої, і за взаємоповагу», — пояснює Юлія Мажаєва.
Її підтримує колега і кофаундерка Христина Мороз, яка каже, що особисто ніколи явно не стикалася з якоюсь дискримінацією щодо жінок, зокрема у сфері IT. Так само вони не збираються дискримінувати й чоловіків.
«Не уявляю, що ми б сказали: „Ні, ми його не беремо на роботу, бо він — чоловік“. Просто в нас лягло саме так, що склався жіночий проєкт», — зазначає вона.
Як кажуть учасниці Sisi.Dev, окрім їх трьох — котрі мають ролі Project Manager, Head of UI/UX design і Business Development Manager, вони мають також у команді двох розробників/иць, вебдизайнерку/графічну дизайнерку, Digital-маркетологиню, фотографку-відеографку і спеціалістку по таргету.
Представниці Sisi.Dev у офісі
Автор також адресував учасницям Sisi.Dev питання, наскільки гостро все ще відчувається певний сексизм щодо окремих професій на ІТ-ринку — наприклад, розробників все ще заведено асоціювати з чоловіками, а «більш жіночими» є ролі QA, менеджерські й дизайнерські посади. Чи є такі уявлення не більше ніж якимось зашкарублим стереотипом, який поступово нівелюється?
Юлія Мажаєва каже — такий примітивний сексизм працює в обидва боки, адже коли, наприклад, хтось каже про вебдизайнера, то в усіх одразу виникає на думці, що це має бути жінка.
«І коли приходить на кол хлопець чи чоловік, то всі такі — хм, щось не те… Можливо, хтось думає, що тільки жінки можуть щось гарно задизайнерити… Так само і з програмуванням, що, типу, програмувати можуть тільки чоловіки, бо це щось складне. Це працює у двосторонньому порядку, і ми за те, щоб ламати цей стереотип. Я б точно працювала з дизайнером-хлопцем без вагань», — пояснює Юлія свою позицію.
Куди ростуть Sisi.Dev
Учасниці Sisi.Dev констатують, що поки працюють з українськими компаніями, але мають плани з розширення, зокрема — на закордонний ринок. «Будемо робити кроки в медійному полі, щоб стати не просто „якоюсь студією“, а дійсно впізнаваною компанією в Україні. Уже в планах запускати версії нашого сайту для різних країн, і там теж рекламуватися, просуватися і в англомовному середовищі», — каже Юлія Мажаєва.
Що стосується доменів, з якими у Sisi.Dev склалася найкраща співпраця, то це насамперед велике портфоліо медичних проєктів, e-commerce, але є й інші сфери, зокрема такі небанальні й водночас різні, як енергетика й культура. Вона також зазначила, що Sisi.Dev, наприклад, займаються дизайном інтерфейсів до об'ємних і складних ERP-систем, які розробляє інша компанія.
Креативна реклама Sisi.Dev на номерних знаках білого Smart фаундерки
«Я б не казала про спеціалізацію в якомусь домені. Але так історично склалося — було багато медичних проєктів, і нас часто навіть через них знаходять нові клієнти з цієї сфери. Також для e-commerce багато робимо. Але в цілому — ми відкриті до роботи з будь-яким бізнесом, якщо мова йде про корпоративний сайт і презентацію компанії. Ми знаємо, як з цим працювати», — додає фаундерка Sisi.Dev.
Відповідаючи на питання, звідки насамперед до них приходять клієнти, учасниці Sisi.Dev кажуть, що, окрім реклами, добре працює «сарафанне радіо».
Інколи клієнти приходять також, просто побачивши вже готові рішення, які Sisi.Dev робили для когось іншого.
«Просто дивляться на якийсь з розроблених нами сайтів, переходять по копірайту і теж до нас звертаються», — пояснює Юлія. Так, наприклад, до них прийшов «зовсім холодний лід», стоматологічна клініка, у якій позитивно оцінили сайт, який вони зробили для іншої стоматологічної клініки.
Що стосується конкретних запитів клієнтів, то Co-founder і Head of UI/UX design Христина Мороз каже, що в більшості вони обслуговують індивідуальні замовлення, «які не справляються на конструкторах».
Co-founder і Head of UI/UX design Христина Мороз за роботою
«Тобто, це люди, яким потрібні індивідуальні рішення і постійна увага. Їм треба, щоб ми могли вникнути в ідею їхнього бізнесу, в їх запит. Кожен раз, коли ми розробляємо щось з нуля, то вже знаємо, що там буде далі. Ми закладаємо цеглинки для того, аби можна було це розвивати», — пояснює Христина Мороз.
З її слів, взагалі на ринку дуже багато запитів на швидкі рішення, які «проживуть не дуже довго», але Sisi.Dev не конкурують із тими розробниками, котрі «розгортають проєкти за три години й беруть за це $100». З її слів, це ніша умовного Freelancehunt, з якою вони не пересікаються. «Деяким не потрібна якість. А ми робимо сайти, котрі будуть працювати без суттєвих змін три-чотири й більше років. Де ти можеш змінити блок і не попливе верстка», — каже Христина.
Цікаво, що низка проєктів Sisi.Dev перебувають під NDA — якраз з енергетичної та видобувної сфери. «Енергетика — це також сфера, по якій до нас багато приходять просто з прикладів наших сайтів. Ми її дуже сильно не афішуємо, але ми в ній активно працюємо», — додає Юлія Мажаєва.
Учасниці Sisi.Dev поділилися, що активно вкладаються й у два власні продукти, про які вони поки що не готові говорити вголос, а один з них — взагалі під NDA.
«У нас ще є два стартапи. Про один можу казати, про один — ні. Працюємо над геоорієнтованою платформою. Це буде продукт, який поєднуватиме сайти та карту у галузі послуг. Поки не хочу деталізувати нашу ідею назагал, але ми шукаємо інвестиції, бо це буде доволі недешевий проєкт. Про другий стартап взагалі ми поки не говоримо, але це будівельна галузь», — поділилася Юлія Мажаєва.
«Жінок ще з дитинства вчили бути скромними, тож вони банально просять менші зарплати, ніж чоловіки»: директорки Vona Tech Community про різницю в оплаті праці, стереотипи, сексизм і подолання гендерного дисбалансу в ІТ
«Кандидат сказав, що жінки-інженери часто змушують його стресувати». Фахівчиня із залучення талантів розповіла про співбесіду із фахівцем, який «ніколи не зустрічав нормальних жінок-інженерів»
Майже 194 000 нових ФОПів відкрили українці за 8 місяців 2024 року, більшість з новоспечених бізнесменів — жінки. Чи вдалось ІТ втримати лідерську позицію?
«Пастка початківця». 5 найпоширеніших помилок джунів на співбесідах та як їх уникнути
Напевно, кожен хоч раз у своєму житті переживав ситуацію, коли після співбесіди замість запрошення на роботу приходила відмова. «Як же так? Це несправедливо!», — чимало з нас корили долю і не розуміли, що пішло не так. Катерина Нікітіна, SoftServe IT Academy Recruiter, розповіла про п’ять найпопулярніших помилок кандидатів-початківців на співбесідах.
Два місяці пошуків, 80 відгуків, 12 співбесід і два офери. Як айтішник з Козятина із сертифікатом Google та двома пет-проєктами роботу шукав
Айтішник-початківець Максим Наталчук поділився в LinkedIn власним досвідом пошуку роботи. Хлопець, згідно профілю, працює National Information Management Officer (Data Analyst) в компанії iMMAP. Але омріяному оферу передував непростий шлях. З дозволу автора dev.ua публікує історію Максима про пошук роботи в IT.