При цьому так щастить далеко не всім співробітникам IT-індустрії. Наприклад, у великих продуктових компаніях на кшталт Ajax та геймінгових студіях опція віддаленої роботи — радше виняток, аніж норма. Проте зарплати там зазвичай вищі, аніж на аутсорсі, та і як зізнаються самі айтішники, робота над конкретним продуктом завжди цікавіша, ніж над частиною софта для навіть дуже великого й іменитого клієнта.
Але й в аутсорсингових компаніях офісна робота подекуди — складний шлях через бронювання робочого місця, лімітовану кількість колег в офісі та спокусу залишитись вдома під ковдрою.
dev.ua розпитав українські IT-компанії про те, які умови для роботи вони пропонують своїм співробітникам під час пандемії, та чи змінюватимуть їх через погіршення епідеміологічної ситуації.
В більшості опитаних dev.ua компаній строгої прив’язки до офісу немає, і більшість співробітників мають змогу обирати, коли і де працювати. Щоправда, аби прийти до офісу у бажаний час зазвичаю потрібно попередити про це, аби кількість людей в офісі не перевищувала встановлені карантинними правилами ліміти.
«Ми не вимагаємо в наших колег ходити в офіс, а навпаки закликаємо залишитися вдома й берегти своє здоров’я. Наразі відвідують офіс здебільшого ті співробітники, яким це необхідно за специфікою їх роботи», — розповідає Роман Гапачило, VP, Talent Management компанії Intellias.
В SoftServe також за повну гнучкість та можливість вибору — працювати з дому, з офісу, чи комбінувати обидва варіанти в будь-який спосіб.
Аналогічну інформацію надав dev.ua і Андрій Трофімов, керівник західноукраїнської локації ЕРАМ.
За словами Трофімова, зараз у EPAM немає клієнтів, які б наполягали на поверненні проєктних команд в офіси.
«Ми пропонуємо нашим фахівцям гібридний формат роботи: вони самостійно вибирають, приїжджати в офіс, або ж працювати з дому або в іншій зручній локації», — виказує спільну з колегами думку Тетяна Ладуба, Global Head of Employer Branding в компанії Ciklum.
В компанії Luxoft з початку пандемії близько 90% спеціалістів працюють віддалено, розповідає Олена Самборська, керуючий та HR директор Luxoft Ukraine. Схожа ситуація і в компанії Capgemini Engineering Ukraine. Проте офіси тут відкриті тільки як додаткова опція для тих, кому хочеться інколи змінити атмосферу чи просто зручно працювати з офісу. «Це було побажання самих співробітників ще на початку карантину», — пояснюють в компанії.
Обирати формат роботи можуть і співробітники компанії Intetics. «Це може бути гібридний формат (наприклад, три робочих дні в офісі і два віддалено). Це може бути 100% ремоут і 100% робота в офісі», — зазначають в компанії.
Трошки обмежень
Але не всі компанії настільки ліберальні. Наприклад, в компанії ZONE3000 є окремі команди, які ще з березня 2020 року так і не перейшли повністю у режим Work From Home.
Загалом йдеться про близько 50-60 осіб, яких забезпечили комфортними та безпечними умовами роботи з дотриманням усіх карантинних норм, у тому числі обмежили відвідування локацій для тих, хто може працювати з дому. Наразі співробітники ZONE3000 можуть приходити в офіси за однієї умови: повна вакцинація або наявність антитіл у крові всіх фахівців, які повертаються до роботи в офлайні.
В меншості — компанія Sigma Software. Як розповідає dev.ua Світлана Бовкун, Employer Brand Manager Sigma Software, компанія не дозволила людям вирішити самим, як їм працювати, але при цьому зберегла офіси.
Та й в Intetics для деяких команд, в силу специфіки проєктів, робота у офісі носить постійний характер.
Офіси-коворкінги
Пандемія змінила ставлення до віддаленого формату роботи. Він, фактично, став нормою для технологічного бізнесу, зазначають опитані dev.ua фахівці.
Наприклад, у київському офісі геймінгової компанії Gismart 10% співробітників працюють віддалено на постійній основі, 20% — з офісу, інші 70% — чергують формати. Наразі компанія відмовляється від закріплених за співробітниками робочих місць — вони залишаться тільки за тими, хто відвідує офіс не рідше 4 разів на тиждень. Всім іншим пропонують формат Hot Desking.
«Забронювати робоче місце можна буде заздалегідь. При цьому, звичайно, зберігаються всі офісні „плюшки“: безкоштовні сніданки, заняття музикою, щомісячні вечірки», — розповідають в компанії.
В Intellias з моменту початку карантинних обмежень, коли офіс відвідували близько 4% спеціалістів, відвідуваність дещо зросла. Сьогодні близько 80% інтеллісівців працюють віддалено. За словами Романа Гапачила, у компанії впровадили концепцію IntelliSmartWorkplaces, що дозволяє обирати формат роботи — fixed desks для повноцінного перебування в офісі, shared та hot desks для поєднання роботи з дому та офісу.
Гапачило додає: «Щоб спеціалісти Intellias могли самостійно забронювати зручне робоче місце, ми придбали додаток OfficeSpace, який дозволяє переглядати поверхові плани офісів, обирати вільні столи та бронювати їх, а також знаходити корисні об'єкти в офісі: санітайзери, шафки для зберігання речей, мітинг руми тощо».
Близько 20-30% співробітників повернулись в офіси Intetics. Обмежень за кількістю співробітників, які одночасно можуть перебувати в офісі, тут немає — цьому сприяють розмір офісних приміщень і невелика кількість працюючих в офісі співробітників.
Близько 20% співробітників працюють в офісі і в SoftServe, розповідає Соломія Гнатів, віце-президентка з фінансів компанії. При цьому сьогодні одночасно в офісі може перебувати не більше 25% працівників, закріплених за конкретним офісом.
Офіси EPAM сьогодні відкриті в режимі хотелінгу. Це означає, що спеціаліст може зайти в додаток, проглянути карту вільних місць у тому чи іншому офісі та забронювати собі місце на декілька годин або на цілий день.
За його словами, в компанії ведеться статистика відвідування офісу на щотижневій основі, і за необхідністю швидко збільшується кількість вільних місць для відвідування. «Або ж навпаки, якщо ситуація з ковідом загострюється — зменшуємо цю кількість», — каже Трофімов.
В Capgemini Engineering Ukraine реорганізували офісні приміщення так, аби співробітники могли дотримуватися соціальної дистанції, а також ввели систему резервування робочого місця. Тут також діє система бронювання робочих місць через додаток.
У київський офіс Ciklum в останні кілька місяців регулярно приходить до 10% колег, розповідає Тетяна Ладуба. Як і в інших IT-компаніях, тут відразу після припинення жорсткого локдауна ввели в наших офісах спеціальну систему бронювання робочих місць.
В Sigma Software на роботу до офісу щодня виходять 15-20%, ще близько 20% співробітників ходять в офіс час від часу, каже Світлана Бовкун. Решта приїжджають, коли збираються команди. При цьому компанія скоротила кількість стаціонарних робочих місць, закріпивши постійні столи тільки за тими, хто постійно працює з офісу.
Необхідності в додатковому ПЗ для управління офісом немає в Luxoft. За словами Олени Самборської, оскільки в офіс ходять менше 10% відсотків спеціалістів, то місця дуже багато.
Працювати стали краще
У компаніях запевняють, що гібридний формат роботи на ефективність, не впливає. «Результативність того чи іншого співробітника оцінюється лідами команд в додатку до поставлених KPI. Але, здається, співробітники почувають себе трохи щасливішими, маючи можливість вибору'', — коментує Євген Нагель, адміністративний директор Gismart.
Погоджується з ним і Роман Гапачило з Intellias.
Гапачило додає, що кожен із нових форматів роботи компанія намагається зробити максимально комфортним. «Скажімо, якщо спеціалісти працюють вдома, ми можемо кур’єром доставити їм все необхідне: техніку чи навіть меблі за потреби», — зазначає топ-менеджер.
Андрій Трофімов з EPAM наголошує, що менеджмент компанії та клієнти дотримуються думки, що саме змішана організація процесу приносить найкращі результати. «Коли півтора роки тому більшість компаній були змушені перейти на віддалений режим роботи, то згодом вони почали задавати собі питання — як поміряти ефективність колег і як порівняти віддалений та офлайн режим роботи. ЕРАМ до цього питання вже був готовий», — розповідає він.
В компанії, за словами керівника західноукраїнської локації ЕРАМ, є достатньо диверсифікований набір метрик для процесу розробки програмного забезпечення. І це відслідковується на регулярній основі.
«Об’єктивні дані свідчать, що ефективність наших колег у віддаленому режимі фактично не змінилася у порівнянні з офлайн режимом. Більше того, минулого року епізодично ми спостерігали зростання ефективності. Це було за рахунок вивільнення часу на добирання до офісу і додому. Частково його витрачали на вирішення робочих питань», — каже Трофімов.
Проте у режимі віддаленої роботи, на його думку, є низка негативних факторів — насамперед, це втрата соціальної взаємодії, коли при мінімальній кількості соціальних контактів, важче генерувати креативні ідеї та рішення.
За словамии, Тетяни Ладуби з Ciklum, уроки минулого року дали зрозуміти, що повернення в офіс — зовсім не обов’язкова умова для продуктивності та ефективної роботи. А Олена Самборська з Luxoft запевняє, що спеціалісти працюють віддалено не гірше, а інколи й краще, ніж в офісі.
У компанії ZONE3000, як і в решті опитаних компаній, вважають, що віддалена робота не є причиною зниження працездатності. «Ми проводили дослідження серед фахівців всередині компанії, щоб виявити проблемні зони, якщо вони є. Всупереч популярній думці, що під час карантину продуктивність падає і домашня самоізоляція погано позначається на роботі, ми дізналися, що у 21% співробітників зросла ефективність, та 57% не відчули змін від роботи у домашньому режимі», — зазначають в Zone3000.
В той же час в Intetics для вимірювання ефективності роботи застосовують ряд певних критеріїв. Серед них — фідбек від клієнта, фідбек від команди, попадання в свої естімейти (прогнозовані показники), якість фітч та наявність багів, оперативність відповідей.
На фідбек від клієнта орієнтуються і в Capgemini Engineering Ukraine.
А в компанії SoftServe діє багатошарова система оцінювання перформансу працівників — це і платформа People Excellence, і безпосереднє оцінювання менеджером членів своїй команди. Зокрема і еNPS, який відображає задоволеність клієнтів роботою компанії «Цей показник з переходом на віддалений формат залишається стабільно високим. Ми також проводили внутрішні дослідження серед менеджерів і збирали їхні оцінки того, як змінилась продуктивність роботи команд з березня минулого року. Плюс фінансові показники компанії, проєктні КРІ тощо є також відображенням продуктивності. А SoftServe демонструє зараз рекордні показники росту за всю історію», — зазначають в компанії.
Що далі?
Повернення до звичайної офісної роботи, здається, дуже віддалена персепктива з огляду на епідеміологічну ситуації та нову нормальність і звички айтішників.
«Ми передбачаємо, що, як мінімум, у найближчі місяці такий формат роботи збережеться, оскільки бачимо, що ситуація з ковідом залишається непростою. Навіть коли можна буде сказати, що ситуація стабілізувалась (а схоже, що це станеться вже в 2022 році), ми не плануємо повертати людей в офіси, а працюватимемо в гібридному режимі — як кому зручно», — каже Олена Самборська.
В компанії ZONE3000 наразі мають план поступового виходу в локації для всіх, хто сумує за роботою з офісу та бажає повернутися у докарантинний режим роботи. «Але ми не наполягаємо на обов’язковому поверненні в локації. Головна умова повернення до офлайн — повна вакцинація або наявність антитіл», — нагадують в компанії.
Соломія Гнатів з SoftServe каже, що, спостерігаючи за ситуацією з новою хвилею захворювань на ковід в країні, нинішній ліміт у 25% співробітників в офісі може змінитись, якщо тут перейдуть до іншої фази організації роботи в офісах під час пандемії.
А в якому режимі працює ваша компанія? Пишіть нам на [email protected].
«Пастка початківця». 5 найпоширеніших помилок джунів на співбесідах та як їх уникнути
Напевно, кожен хоч раз у своєму житті переживав ситуацію, коли після співбесіди замість запрошення на роботу приходила відмова. «Як же так? Це несправедливо!», — чимало з нас корили долю і не розуміли, що пішло не так. Катерина Нікітіна, SoftServe IT Academy Recruiter, розповіла про п’ять найпопулярніших помилок кандидатів-початківців на співбесідах.
«У США тестувальник може отримувати $100 000 і навіть $500 000 на рік». Історія релокейту дніпровської IT-родини, де чоловік працює в EPAM, а дружина влаштувалася в Tesla
Марк і Вікторія Терещенки — IT-подружжя. Він працює на позиції Lead Test Automation Engineer у компанії EPAM, вона — Software QA Engineer у Tesla. У серпні 2021 року пара разом з 1-річним сином здійснила релокейт до США за L візою. Ми зв’язалися з українською родиною та поговорили про труднощі переїзду, зарплату в Америці та специфіку роботи в компанії Ілона Маска.
«Не женіться за топчиком, який ви зможете придбати колись потім». Program Manager Luxoft не мислить свого життя без велопокатушок. Ось його поради бажаючим долучитися
«Навколо IT» — нова рубрика, в якій ми збиратимемо все корисне для життя айтішника, яке не стосується його роботи. Виявляється, у айтішників різні хобі. Ми вже писали про айтішників-бігунів, плавців, художників, музикантів, танцівників, а також заводчиків собак.
Герой сьогоднішнього матеріалу ― Максим Мох, Program Manager, який захоплюється велоспортом і знає про нього майже все. dev.ua Максим розповів, як обирав своє захоплення та дав поради, як і де краще займатися велоспортом.
«Я не шукав роботу, мене звабили. Team Lead мене змусили стати». Історія Senior AQA, який увійшов в IT у 39 років, і вже 10 років про це не жалкує
Діма Наумов — Senior AQA в Capgemini Engineering. 10 років він працює тестувальником, і готовий ламати всі можливі стереотипи про вхід в IT. Діма став айтішником у 39 років, залишивши успішну кар'єру в фінансовому світі та продажах.
Свою історію чоловік розповів dev.ua.
Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот
Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі